Seuraukset ja rangaistukset
Sähköpotkulaudan viritys houkuttelee monia, jotka haluavat saavuttaa korkeampia nopeuksia ja saada lisää tehoa laitteestaan. Vaikka ajatus nopeammasta sähköpotkulaudasta voi tuntua houkuttelevalta, siihen liittyy merkittäviä riskejä ja oikeudellisia seurauksia. Lain puitteissa sähköpotkulaudan rakenteellinen enimmäisnopeus on rajoitettu 25 km/h ja kaikki tätä nopeammat laitteet katsotaan moottoriajoneuvoiksi, jotka vaativat rekisteröinnin ja vakuutuksen. Viritykset voivat johtaa laitteesi takuun raukeamiseen sekä laillisiin seuraamuksiin.
Mitä sähköpotkulaudan virittäminen tarkoittaa?
Virittäminen tarkoittaa sähköpotkulaudan nopeusrajoittimen poistamista tai muiden osien vaihtamista tehokkaampiin. Yleisin tapa on poistaa sähköpotkulaudan nopeusrajoitin, jolloin sen huippunopeus voi ylittää 25 km/h. Tämä kuitenkin muuttaa laitteen luokituksen moottoriajoneuvoksi. Tämä tarkoittaa, että viritetty sähköpotkulauta vaatii tieliikenteessä rekisteröinnin, liikennevakuutuksen ja joissain tapauksissa jopa ajokortin
.
Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan voi olla toinen tapa virittää sähköpotkulauta. Tämä voi kuitenkin johtaa samaan lopputulokseen, laite ylittää sallitun nopeuden ja joutuu vastaamaan samoihin sääntöihin kuin mopolla tai moottoripyörällä ajaminen. Lisäksi moottorin virittäminen tai nopeuden rajoittaminen voi johtaa laitteen käyttöiän lyhenemiseen, sillä osat kuluvat nopeammin
.
Miksi sähköpotkulaudan viritys on ongelmallista?
Sähköpotkulautojen virittäminen ei ole vain laiton toimenpide, vaan se myös vaarantaa käyttäjän ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Sähköpotkulaudan turvallisuusominaisuudet, kuten jarrut ja runkorakenne, on suunniteltu tietylle nopeudelle. Virittämällä potkulauta nopeammaksi nämä turvallisuusominaisuudet voivat pettää, erityisesti hätätilanteissa.
Myös lain puitteissa virittäminen tuo mukanaan seuraamuksia. Jos viritetty sähköpotkulauta jää poliisin haaviin, seurauksena voi olla sakot ajoneuvorikkomuksesta. Vakavimmissa tapauksissa voi olla kyse liikenteen vaarantamisesta, mikä voi johtaa korkeampiin sakkoihin tai jopa ajokortin menetykseen, jos ajoneuvo luokitellaan moottoriajoneuvoksi.
Mitkä ovat rangaistukset virityksestä?
Suomen laki asettaa selkeät rajat sähköpotkulautojen käytölle. Mikäli sähköpotkulautaa viritetään ja sen nopeus ylittää sallitun 25 km/h, laite muuttuu laillisesta kevyestä sähköajoneuvosta moottoriajoneuvoksi. Tämän seurauksena käyttäjän on rekisteröitävä laite ja hankittava liikennevakuutus. Jos tämä jätetään tekemättä, seurauksena voi olla sakkoja ja laitteen takavarikointi.
Lisäksi viritetty sähköpotkulauta voi aiheuttaa vaaratilanteita, joissa käyttäjä on oikeudellisesti vastuussa mahdollisista onnettomuuksista. Vahinkojen korvaaminen voi tällaisessa tilanteessa jäädä täysin käyttäjän vastuulle, jos laite ei ole asianmukaisesti vakuutettu.
Eli kannattaako sähköpyörän viritys?
Sähköpotkulaudan virittäminen voi tuntua houkuttelevalta, mutta siihen liittyy merkittäviä riskejä ja rangaistuksia. Viritys voi johtaa sakkoihin, laitteen takavarikointiin ja oikeudellisiin seuraamuksiin, jos laitteella aiheutetaan vaaraa liikenteessä. Sen sijaan on turvallisempaa ja lainmukaisempaa käyttää laitetta sen alkuperäisillä asetuksilla ja varmistaa, että se täyttää kaikki liikennesäädökset.