Nitrox MyWay on tehokas ja kevyt sähköpotkulauta harjattomalla napamoottorilla ja 400W moottoriteholla.
Mallin huippunopeus on noin 25 km/h, ja se kantaa helposti myös aikuisen. MyWayn akku on litium-tyyppinen ja 36V 10Ah kapasiteettinen. Sähköpotkulauta Nitrox MyWay Litium 400W on kevyt premiumpotkulauta alumiinirungolla, litiumakulla sekä korkeatehoisella 400W napamoottorilla. Harjaton moottori on tehokkaampi, kuin perinteiset harjalliset moottorit, ja sillä saa paremman kantaman ja voiman. Spontaani mielipiteemme tätä potkulautaa testatessa oli, että sen moottori tuntuu paljon tehokkaamman potkulaudan moottorilta, vaikkakin kevyemmältä! Malli toimitetaan mukavan satulan kanssa, jonka korkeutta voi säätää. Siinä on myös ilmatäytteiset renkaat ja kunnon iskunvaimennus, joiden ansiosta ajo nurmikolla ja soralla ei tunnu missään. Ohjaintangossa on digitaalinen näyttö, josta voit tarkastaa akun varauksen, nopeuden ja matkan. Napamoottori sijaitsee takarenkaassa, josta saat tasaisen 400W tehon. Moottori jaksaa vetää aikuisen myös mäissä. Napamoottorin ansiosta et joudu murehtimaan ketjun kuntoa ja selviät huomattavasti vähemmillä huoltotoimenpiteillä. Bonuksena tietenkin sähköpotkulaudan hiljaisuus! 36V 10Ah akku kestää n. 500+ lataussykliä (yksi sykli= lataus 0-100 %), kantavuus riippuu mm. käyttäjän painosta, ajopinnasta, rengaspaineesta, mutta parhaimmillaan voit ajaa jopa 25 yhdellä latauksella. Tämän sähköpotkulaudan saa taitettua kokoon käden käänteessä ja napattua kainaloon. Täydellinen myös julkisissa kulkuneuvoissa kuljetettavaksi! Ohjaustankoa ja satulaa voi säätää, joten malli sopii eripituisille käyttäjille. - Painaa vain 15 kg! - 400W 36V harjaton napamoottori - 36V 10Ah lithiumakku - Maksiminopeus: jopa 25 km/h - Akkukantama jopa 25 km - 6061 T6 Alumiinirunko - Maksimikuorma: 120 kg - Ilmatäytteiset renkaat - Renkaiden halkaisija: 10 tuumaa - Iskunvaimennus - CE hyväksytty - Levyjarrut - Mitat: 115 x 56 x 20 cm Huomioithan, että potkulaudassa ei saa Suomen pyörätieliikenteessä käyttää satulaa. Tämän mallin mukana tuleva satula on irrotettava, joten sitä ei ole pakko asentaa laitteeseen lainkaan. Yleistä tietoa sähköpotkulauta termistöstä: HARJALLINEN VS. HARJATON MOOTTORI Sähkömoottoreista puhuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko moottori harjallinen vai harjaton. Harjalliset moottorit ovat vanhempaa tekniikkaa ja niitä löytyy usein edullisemmista tuotteista. Harjattomilla moottoreilla on monia etuja: - Parempi tehokkuus (mm. vähemmän hukkalämpöä) - Suurempi vääntömomentti (250W harjaton on vahvempi kuin 250W harjallinen) - Vähemmän ylläpitoa (ei harjaa, joka vaatisi korvaamista ajan kuluessa) - Hiljaisempi käytössä Harjattoman moottorin huono puoli on tietysti se, että kehittyneemmän rakenteensa vuoksi se on kalliimpi kuin harjallinen moottori. NAPAMOOTTORIT: Joissain sähköautoissa ja -skoottereissa on ns. napamoottorit, mikä tarkoittaa että moottori on integroitu johonkin laitteen pyöristä. Tämä helpottaa käyttäjän arkea, sillä nyt ei tarvitse huolehtia ketjuista tai hihnoista moottorin ja vetävän pyörän välissä. Kaikki Rull.fi:stä löytyvät napamoottorit ovat harjattomia malleja, eli luvassa on korkeaa käyttövarmuutta vähäisellä kunnossapidolla! AKUT Yleensä sähköajoneuvoissa on joko lithium- tai lyijyakku. Lyijyakuilla on normaalisti 12 voltin jännite, ja suuremmilla jännitteillä varustetut tuotteet ovat kytketty sarjaan (esim. 3 kpl 12V 36V jännitteen saavuttamiseksi). Lyijyakut ovat edullisia ja toimivat hyvin, kunhan niitä käsitellään asianmukaisesti. Lyijyakuillinen tuote tulisi ladata jokaisen käytön jälkeen, vaikka akku ei olisikaan täysin tyhjentynyt. Akun täyttä tyhjentymistä tulisi välttää, ja samoin varastointia ilman säännöllistä latausta. Suosittelemme lataaman akut vähintään kerran kuussa, vaikka tuote ei olisikaan käytössä. Litiumakulla on useita etuja verrattuna lyijyakkuihin: - Noin 2-3 kertaa pidempi käyttöikä - Kevyt paino, vain n. 1/3 verrattuna lyijyakkuihin. - Eivät ole yhtä herkkiä kuin lyijyakut. Myös litiumakku kannattaa ladata jokaisen käyttökerran jälkeen, eikä sitä tulisi päästää täysin tyhjäksi. Litiumakuissa on kuitenkin sisäänrakennettu suoja, joka useimmiten suojaa kennoja syväpurkautumiselta. Pitkään varastoitaessa, on kuitenkin suositeltavaa ladata litiumakkuja noin kerran kuukaudessa. Mitkään akut eivät ikävä kyllä kestä ikuisesti. Yleensä latauskertojen määrä määrittelee akun käyttöiän: Täyteen lataus vastaa yhtä latausjaksoa ja puoliksi purkautuneen akun lataus kuluttaa 0,5 latausjaksoa. Lyijyakkujen käyttöikä on n.200-300 latausjaksoa, lithiumakut taas kestävät yleensä jopa yli 500-700 latausjaksoa. Erityisesti lithiumakku on siis sopiva valinta tuotteille, joita käytetään ahkerasti.