Sähköpotkulauta 250W Extreme on erittäin viileästi designattu malli, joka tekee varmasti kaverit kateellisiksi. Varustettu ketjuvälityksellä sekä irroitettavalla satulalla. Pyörät ovat ilmatäytteiset, joten kulkuneuvoa voi ajaa myös esimerkiksi sora
Sähköpotkulauta 250W Extreme on päivitetty upealla LCD-näytön taustavalolla sekä jarruvalolla! Nauti siitä, että tällä sähköpotkulaudalla ajat eteenpäin melkein kuten kaverisi normaaleilla potkulaudoilla, paitsi sinun ei tarvitse edes potkia! Täysilataus kestää noin 6-8 tuntia, ja se mahdollistaa noin 10km ajomatkan (riippuen ajotyylistä, kuormasta sekä alustasta yms.) Sähköinen meno on sekä taloudellista että ympäristöystävällistä. Täyslataaminen ei maksa melkein mitään - verrattuna auton kilometrihintaan! Sähköpotkulauta 250W Extreme on erittäin viileästi designattu malli, joka tekee varmasti kaverit kateellisiksi. Mallissa on upea kestävästä muovista valmistettu seisoma-alusta sekä hieman taivutettu ohjaustanko. Varustettu ketjuvälityksellä sekä irroitettavalla satulalla. Pyörät ovat ilmatäytteiset, joten kulkuneuvoa voi ajaa myös esimerkiksi soralla. Mallissa on myös vapaavaihde, mikä pienentää vierintävastusta kun moottori on sammuksissa. Malli on suunniteltu nuorisolle, alle 70kg, mutta aikuiset voivat ajaa kulkuneuvolla tasaisella alustalla avustaen kulkuneuvon liikkeelle muutamalla potkulla. Tässä mallissa on ohjaustangossa LCD-näyttö sinisellä taustavalolla. Näytöltä voi seurata kulkuneuvon vauhtia sekä ajokilometrejä. - Moottori: 250W - LCD-näyttö - Huippunopeus noin 15 km/h* - Akku: 168Wh (24V 7Ah) - Yksi täysi lataus mahdollistaa noin 10km matkan* - Vapaavaihde, joka pienentää pyörimisvastusta, kun moottoriavustusta ei käytetä - Rengaskoko 200x50 - Ilmatäytteiset renkaat - Kierrettävä kaasukahva ohjaustangossa - Nopea taittomekanismi - Ajajan maksimipaino 70 kg - Koko: 100 x 103 cm - Kulkuneuvon paino: 16 kg Huomioithan, että potkulaudassa ei saa Suomen pyörätieliikenteessä käyttää satulaa. Tämän mallin mukana tuleva satula on irrotettava, joten sitä ei ole pakko asentaa laitteeseen lainkaan. *= Huippunopeus sekä akkukantama ovat riippuvaiset useasta ulkoisesta tekijästä, kuten ilman lämpötilasta, ajotavasta, kuljetettavasta kuorman painosta sekä ajoalustasta. Ilmoitettu huippunopeus sekä akkukantama ovat saavutettavissa optimaalisissa olosuhteissa. HARJALLINEN VS. HARJATON MOOTTORI Sähkömoottoreista puhuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko moottori harjallinen vai harjaton. Harjalliset moottorit ovat vanhempaa tekniikkaa ja niitä löytyy usein edullisemmista tuotteista. Harjattomilla moottoreilla on monia etuja: + Parempi tehokkuus (mm. vähemmän hukkalämpöä) + Suurempi vääntömomentti (250W harjaton on vahvempi kuin 250W harjallinen) + Vähemmän ylläpitoa (ei harjaa, joka vaatisi korvaamista ajan kuluessa) + Hiljaisempi käytössä Harjattoman moottorin huono puoli on tietysti se, että kehittyneemmän rakenteensa vuoksi se on kalliimpi kuin harjallinen moottori. NAPAMOOTTORIT: Joissain sähköautoissa ja -skoottereissa on ns. napamoottorit, mikä tarkoittaa että moottori on integroitu johonkin laitteen pyöristä. Tämä helpottaa käyttäjän arkea, sillä nyt ei tarvitse huolehtia ketjuista tai hihnoista moottorin ja vetävän pyörän välissä. Kaikki Rull.fi:stä löytyvät napamoottorit ovat harjattomia malleja, eli luvassa on korkeaa käyttövarmuutta vähäisellä kunnossapidolla! AKUT Yleensä sähköajoneuvoissa on joko lithium- tai lyijyakku. Lyijyakuilla on normaalisti 12 voltin jännite, ja suuremmilla jännitteillä varustetut tuotteet ovat kytketty sarjaan (esim. 3 kpl 12V 36V jännitteen saavuttamiseksi). Lyijyakut ovat edullisia ja toimivat hyvin, kunhan niitä käsitellään asianmukaisesti. Lyijyakuillinen tuote tulisi ladata jokaisen käytön jälkeen, vaikka akku ei olisikaan täysin tyhjentynyt. Akun täyttä tyhjentymistä tulisi välttää, ja samoin varastointia ilman säännöllistä latausta. Suosittelemme lataaman akut vähintään kerran kuussa, vaikka tuote ei olisikaan käytössä. Litiumakulla on useita etuja verrattuna lyijyakkuihin: + Noin 2-3 kertaa pidempi käyttöikä + Kevyt paino, vain n. 1/3 verrattuna lyijyakkuihin. + Eivät ole yhtä herkkiä kuin lyijyakut. Myöskin lithiumakut suositellaan ladattavan jokaisen käytön jälkeen, jotta ne eivät tyhjenisi täysin. Lithiumakuissa on kuitenkin sisäänrakennettu suoja, jonka takia mahdollinen täyspurku ei vahingoita niitä samalla tavalla kuin lyijyakkuja. Myös varastoituja lithiumakkuja olisi suotavaa ladata noin kerran kuussa. Mitkään akut eivät ikävä kyllä kestä ikuisesti. Yleensä latauskertojen määrä määrittelee akun käyttöiän: Täyteen lataus vastaa yhtä latausjaksoa ja puoliksi purkautuneen akun lataus kuluttaa 0,5 latausjaksoa. Lyijyakkujen käyttöikä on n.200-300 latausjaksoa, lithiumakut taas kestävät yleensä jopa yli 500-700 latausjaksoa. Erityisesti lithiumakku on siis sopiva valinta tuotteille, joita käytetään ahkerasti.