Kaikki jotka ovat kiinnostuneita moottoreista ovat varmaankin samaa mieltä siitä, että italialaiset kulkuneuvot ovat kauniita ja että niillä on sielu. Varmaan jokainen moottoriharrastaja on joskus unelmoinut omistavansa italialaisen urheiluauton. Italialaisilta urheiluautojen suunnittelu luonnistuu! Velocifero-sähköskootterimerkin upean sarjan on suunnitellut Alessandro Tartarini.
Velocifero Mini MAD 800W li-ion on valikoimamme upein skootteri. Skootterissa on hyvin sporttinen ja aggressiivinen muotoilu. Upeasti muotoiltu jalka-alusta on puuta ja racing-kuviointi vie ajatukset moottoriurheiluun ja vauhtiin. Huomasithan hienot LED-valot edessä sekä levyjarrun punaisella jarrusatulalla. Malli on suhteellisen kompakti ja kevyen litiumakun rakenteen ansiosta skootterin saa helposti nostettua esimerkiksi portaita kävellessä tai auton takakonttiin. Korkeatehoisen 800W napamoottorin ansiosta skootterilla voi kulkea jopa noin 30 km/h. Napamoottoria ei kaipaa huoltamista. Tässä sähköskootterissa on korkealaatuinen litiumakku, joka jaksaa 2-3 kertaa enemmän latausjaksoja kuin lyijyakut. Tämän tyyppiselle kulkuneuvolle on vaikea arvioida yhdellä latauksella ajettavaa enimmäismatkaa, koska siihen vaikuttaa monta eri tekijää. Optimaalisissa olosuhteissa Velocifero Minimad 800W-mallilla voi ajaa jopa 30 km yhdellä latauksella. Toimitetaan valmiina yhdessä vahvan ja hiljaisen 800W harjattoman napamoottorin, kevyen litiumakun, äänimerkin ja etuvalon kanssa. Tämä on oikea premium skootteri muotoilulla, joka vie ajatukset italialaiseen moottoriurheiluun. - Italialainen Alessandro Tartarinin muotoilu - Maksiminopeus: noin 30 km/h* - Akkukapasiteetti: 432Wh (36V 12Ah Li-ion) - 800W harjaton napamoottori - LED-valot edessä - Matkakapasiteetti jopa 30 km* - Levyjarru takana - Irrotettava satula - Paino: noin 28 kg - Rengaskoko: 90/65-6.5 - Satulan korkeus maasta: 75-80 cm - Enimmäiskuormitus (kuljettaja mukaan lukien): 120 kg - Mitat koottuna (PxLxK): 133x 35 x 53 cm - Mitat kokoon taitettuna (PxLxK): 130 x 30 x 50 cm *=Huomioithan että nopeusrajoitus kevyille sähköajoneuvoille on 25 km/h. Tämä malli kulkee nopeammin kuin nopeusrajoitus sallii ja sillä tulee ajaa lainsäädännön mukaan. Lisäksi potkulaudassa ei saa Suomen pyörätieliikenteessä käyttää satulaa. Tämän mallin mukana tuleva satula on irrotettava, joten sitä ei ole pakko asentaa laitteeseen lainkaan. HARJALLINEN VS. HARJATON MOOTTORI Sähkömoottoreista puhuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko moottori harjallinen vai harjaton. Harjalliset moottorit ovat vanhempaa tekniikkaa ja niitä löytyy usein edullisemmista tuotteista. Harjattomilla moottoreilla on monia etuja: + Parempi tehokkuus (mm. vähemmän hukkalämpöä) + Suurempi vääntömomentti (250W harjaton on vahvempi kuin 250W harjallinen) + Vähemmän ylläpitoa (ei harjaa, joka vaatisi korvaamista ajan kuluessa) + Hiljaisempi käytössä Harjattoman moottorin huono puoli on tietysti se, että kehittyneemmän rakenteensa vuoksi se on kalliimpi kuin harjallinen moottori. NAPAMOOTTORIT: Joissain sähköautoissa ja -skoottereissa on ns. napamoottorit, mikä tarkoittaa että moottori on integroitu johonkin laitteen pyöristä. Tämä helpottaa käyttäjän arkea, sillä nyt ei tarvitse huolehtia ketjuista tai hihnoista moottorin ja vetävän pyörän välissä. Kaikki Rull.fi:stä löytyvät napamoottorit ovat harjattomia malleja, eli luvassa on korkeaa käyttövarmuutta vähäisellä kunnossapidolla! AKUT Yleensä sähköajoneuvoissa on joko lithium- tai lyijyakku. Lyijyakuilla on normaalisti 12 voltin jännite, ja suuremmilla jännitteillä varustetut tuotteet ovat kytketty sarjaan (esim. 3 kpl 12V 36V jännitteen saavuttamiseksi). Lyijyakut ovat edullisia ja toimivat hyvin, kunhan niitä käsitellään asianmukaisesti. Lyijyakuillinen tuote tulisi ladata jokaisen käytön jälkeen, vaikka akku ei olisikaan täysin tyhjentynyt. Akun täyttä tyhjentymistä tulisi välttää, ja samoin varastointia ilman säännöllistä latausta. Suosittelemme lataaman akut vähintään kerran kuussa, vaikka tuote ei olisikaan käytössä. Litiumakulla on useita etuja verrattuna lyijyakkuihin: + Noin 2-3 kertaa pidempi käyttöikä + Kevyt paino, vain n. 1/3 verrattuna lyijyakkuihin. + Eivät ole yhtä herkkiä kuin lyijyakut. Myöskin lithiumakut suositellaan ladattavan jokaisen käytön jälkeen, jotta ne eivät tyhjenisi täysin. Lithiumakuissa on kuitenkin sisäänrakennettu suoja, jonka takia mahdollinen täyspurku ei vahingoita niitä samalla tavalla kuin lyijyakkuja. Myös varastoituja lithiumakkuja olisi suotavaa ladata noin kerran kuussa. Mitkään akut eivät ikävä kyllä kestä ikuisesti. Yleensä latauskertojen määrä määrittelee akun käyttöiän: Täyteen lataus vastaa yhtä latausjaksoa ja puoliksi purkautuneen akun lataus kuluttaa 0,5 latausjaksoa. Lyijyakkujen käyttöikä on n.200-300 latausjaksoa, lithiumakut taas kestävät yleensä jopa yli 500-700 latausjaksoa. Erityisesti lithiumakku on siis sopiva valinta tuotteille, joita käytetään ahkerasti.